איך שמאי מעריך דירה

מה זאת אומרת הערכת שווי דירה על ידי שמאי מקרקעין? איך יודעים ששמאי אכן מוסמך? ומה חשוב לדעת אודות בחירתו של מומחה זה? התחילו לקרוא

שירות הערכת שווי דירה – למה צריך אותו?

קנייה ומכירה של דירה היא עסקה חשובה המערבת לעיתים הוצאה גדולה. מסיבה זו חשוב לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין וזאת טרם ביצוע העסקה וזאת בכדי לקבל תמונת מצב מדויקת ועדכנית אודות אותו נכס שאנחנו מעוניינים לרכוש. דבר זה חל גם במקרים בהם אנשים מעוניינים למכור את הנכס שלהם ורוצים לדעת מה השווי שלו. חשוב מאוד לבצע הערכה מוקדמת גם לצורך תכנון תקציב משפחתי

רק שמאי מוסמך – כלל חובה

טרם השכרת שירותיו של שמאי מקרקעין חשוב לוודא שאכן מדובר על שמאי מוסמך. כלומר, שמאי אשר סיים את לימודי התואר הראשון בתחום השמאות. זה שסיים  בהצלחה 14 בחינות בתחום ועשה וי על התמחות אשר נמשכה בין שנה לשנתיים אצל שמאי מקרקעין מוסמך. בנוסף, חובה שהשמאי יהיה בן 23 פלוס ושהתואר הראשון שלו מוכר על ידי המל"ג. אם שמאי אינו יכול להציג את הרישיון / הסמכה שלו, בהחלט ניתן לוותר על שירותיו.

שווי הערכת דירה – הלכה למעשה

השמאי יקבל נתונים על עסקאות שבוצעו באותו אזור בו מעוניינים לקנות או למכור נכס. בנוסף, הוא ייקח בחשבון פרמטרים שונים, כמו למשל הגודל של הדירה, המיקום של הנכס, האם בבניין יש מעלית או לא, באיזו קומה הנכס, האם קיימות חריגות/ליקויי בנייה, האם יש עיקול, שיעבוד לבנק או הערות אזהרה על הדירה. האם הנכס רשום בטאבו או במנהל, מה מצב התשתיות של הדירה, האם קיימים חניה ומחסן ועוד. בנוסף, השמאי יבדוק תוכניות עתידות (לרוב בבניינים ישנים), ובהתאם יגיע למסקנה האם יש פוטנציאל התחדשות (תמ"א או פינוי בינוי). בהתאם לכל אלו השמאי יגיע להחליט אודות שווי שוק של אותה דירה.

חשוב לדעת – שמאות הערכת דירה

דברים נוספים וחשובים אותם ייקח בחשבון ובהתאם יגיע למסקנה הסופית של שווי ערך הדירה הם:

  • זכויות בנייה – השמאי יבדוק האם זכויות הבנייה אכן נוצלו כפי שייעודו במקור או שעדיין לא.
  • היתרי בנייה – האם יש היתרים לבנייה של מרפסת, ממ"ד ועוד. נתון זה ייבדק במח' הנדסה של הרשות המקומית באזור הגיאוגרפי בו ממוקמת הדירה.
  • יסודות הבניין – שמאי תמיד יבדוק את יסודות הבניין ואת המצב של הדירה.
  • הסביבה – בדיקת הסביבה בה ממוקמת הדירה. האם מדובר על סביבה בה מתגוררת אוכלוסייה ברמה סוציו אקונומית טובה והאם יש אטרקציות סביב הבית, כמו למשל פארק, מרכז מסחרי, קניון, בתי ספר ועוד.
  • תכנית מתאר – האם יש תוכניות עתידות שישפיעו על ערך הדירה, כמו למשל תכנון לבנות בניין שיסתיר את הנוף, בית ספר או ישיבה שיגרמו לרעש רב ומבנים תעשייתיים שיגרמו למצוקת חנייה באיזור.
  • היבטי מיסוי – המיסוי ישפיע על המחיר הסופי של הדירה. שמאי מקרקעין יבדוק את כל הקשור אל מס רכישה / מס שבח וכן היטל השבחה ויספק למוכר / קונה הערכה מדויקת של הרווח לאחר ניכוי של כל המיסים הנדרשים.

שמאות טרם חתימה על חוזה תאפשר לכם לקבל תמונת מצב מלאה ולהגיע להחלטה מושכלת באשר לנכס אותו אתם מעוניינים לקנות או למכור. בהצלחה.

איך שמאי מעריך דירה

ניתן ליצור קשר דרך עמוד הפייסבוק שלנו בקישור: לחצו כאן.

דילוג לתוכן